U bent hier: Home / Tentoonstellingen

Tentoonstellingen

De utopie van een missie

29/09/2016 - 17/01/2017

29 september 2016 - 17 januari 2017

500 jaar geleden publiceerde Thomas More zijn Utopia in Leuven. De zoektocht naar de ideale wereld ging ook na Thomas More verder. Duizenden Belgen trokken in de 19de en 20ste eeuw naar zogenaamde ‘missiegebieden’. Ze wilden er het Rijk Gods vestigen, een zuiver christelijke wereld die in het West-Europa van na de Franse revolutie niet meer mogelijk was.

De tentoonstelling staat vooral stil bij enkele grote missieprojecten, waarvan sommige totaal vergeten zijn, zoals dat van de jezuïeten bij de Indianen in Noord-Amerika, de scheutisten in China, pater Damiaan op Molokai, ‘katholiek Vlaanderen’ in Congo, de vervlogen droom van Guido Gezelles Noordpoolmissie en de christelijke dorpen in de islamitische Punjab. Daarbij wordt ook de link gelegd naar Belgische projecten, van abdijen tot begijnhoven.

Deze tentoonstelling kadert in het Leuvense Utopia-project.
Het luikje over pater Damiaan is uitgewerkt i.s.m. het Damiaan Documentatie- en Informatiecentrum & Damiaanarchief.

Naar aanleiding van deze tentoonstelling verscheen een nummer in de reeks KADOC/Expo.

Gratis toegankelijk
Ma-vr 9-17 uur
Zo 13-17 uur

Diamond Barway. Adivasi Christians in India. Foto's van Sander Buyck

17/02 - 17/04/2017

Moorslede: 17 februari - 17 april 2017

Barway is de naam van een regio in de Indiase deelstaat Jharkhand. Omdat er ooit diamant gevonden zou zijn, wordt ze ook wel Diamond Barway genoemd. Er wonen vooral Adivasi of Tribals: etnische groepen die beschouwd worden als nazaten van de oorspronkelijke bevolking van India. De Adivasi leefden lange tijd geïsoleerd van de politieke machthebbers, maar de laatste eeuwen komen ze steeds meer onder druk te staan. Onder de Britten hadden zij problemen rond landeigendom en tegenwoordig is hun woongebied begeerd voor zijn bodemrijkdom.

Sinds de negentiende eeuw staan sommige Adivasi-groepen open voor het christendom. Niet alleen geloofden zij traditioneel reeds in één godheid (zoals christenen, in tegenstelling tot hindoes), maar bovendien werden ze door missionarissen gesteund in hun verzet tegen de lokale grootgrondbezitters. Ook Vlaamse paters trokken naar India. De bekendste is ongetwijfeld Constant Lievens (1856-1893), die tussen 1885 en 1892 actief was in de streek.

Meer dan 120 jaren later heeft de Gentse fotograaf, en winnaar van de Provinciale Prijs Beeldende Kunsten 2013, Sander Buyck de laatste tocht van Lievens overgedaan. In 2015 reisde hij enkele keren door Diamond Barway, waar hij werd toegelaten in lokale gemeenschappen en allerlei dagelijkse taferelen kon vastleggen. Het resultaat is een fotoreeks over Adivasi-gemeenschappen die proberen te overleven tussen traditie en moderniteit. We zien de eenvoudige woningen, de dagelijkse routine, de markt als bruisend centrum. We zien mannen op jacht gaan, meer om een traditie in ere te houden dan om prooien te vangen. Daarnaast zijn we getuige van de sporen die Lievens in Diamond Barway heeft achtergelaten. Zijn aanwezigheid wordt in herinnering gebracht in de vorm van materieel erfgoed, maar ook door een reeks massavieringen op plaatsen waar Lievens grote groepen Adivasi heeft gedoopt of een mirakel zou hebben verricht.

Deze tentoonstelling liep van 3 juni tot 28 augustus 2016 in de KADOC-kapel en van 10 september tot 4 december 2016 in de Sint-Niklaaskerk in Gent. Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen de gelijknamige publicatie.

Sint-Niklaaskerk, Korenmarkt - Cataloniëstraat, Gent
Iedere dag vrij toegankelijk van 10.00-17.00 u, behalve maandag van 14.00-17.00 u.

Organisatie: KADOC, India House Leuven, stad Leuven, stad Gent en gemeente Moorslede.
Met dank aan de provincie Oost-Vlaanderen en de Erfoedcel TERF.